متفرقه

آسیب‌ها و چالش‌های مرتبط با کم وزنی در بزرگسالی

کمبود وزن در افراد برای سلامتی آنها خطرناک است و خوب نیست. شما اگر نگران این موضوع هستید باید ببینید که باید چه کارهایی را انجام دهید.کمبود وزن زیاد به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، بروز احساس خستگی و استخوان های شکننده کمک زیاد می کند.

با استفاده از محاسبه‌گر وزن سالم BMI، که شاخص توده بدنی (BMI) شما را نشان می‌دهد، می‌توانید بررسی کنید که آیا کمبود وزن دارید یا خیر.

اگر BMI شما کم تر از ۱۸.۵ باشد، این نشان می دهد که وزن شما ممکن است بسیار کم باشد.

اگر شما کم وزن هستید، یا نگران این هستید که کسی که می شناسید، به یک پزشک عمومی بگوید یا پرستار تمرین کند. آن ها می توانند به شما کمک و توصیه کنند.

اگر می خواهید درباره کم وزنی بیشتر بدانید اینجا را بخوانید.

چرا وزن شما کم است؟

اگر ماشین حساب وزن سالم به شما گفته است که ممکن است کم وزن باشید، به این فکر کنید که چرا ممکن است این اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، آیا شما:

احساس ناخوشی کردی؟ ممکن است یک دلیل پزشکی زمینه ای برای وزن کم شما وجود داشته باشد، مانند پرکاری تیروئید.

آیا برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل با وعده های غذایی منظم برایتان سخت است؟

اشتهای خود را از دست داده اید، شاید به این دلیل که نگران هستید یا استرس دارید؟

برای کاهش وزن تلاش کرده اید؟

اختلالات خوردن

اگر هنگام فکر کردن به غذا احساس اضطراب یا نگرانی می کنید، یا احساس می کنید که استرس یا خودکم بینی کم روی نحوه غذا خوردن شما تاثیر می گذارد، ممکن است دچار اختلال خوردن شوید.

اگر فکر می کنید ممکن است اختلال خوردن داشته باشید، با کسی که به او اعتماد دارید صحبت کنید.

اگر نگران شخص دیگری هستید، ببینید چگونه می توانید از او حمایت کنید. همچنین این اختلالات می تواند باعث بروز دیابت در بزرگسالان شود که یک خطری جدی محسوب می شود. علاوه بر این پیشگیری از ابتلا کودکان به دیابت در بزرگسالی نیز یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه کرد

پیشگیری از دیابت در کودکی و پیشرفت آن به بزرگسالی از اهمیت بسزایی برخوردار است. یکی از روش‌های اصلی پیشگیری از دیابت نوع 2 در بزرگسالی، که بسیاری از موارد آن از کودکی نشأت می‌گیرد، تغییر سبک زندگی است. تشویق کودک به حفظ وزن سالم، فعالیت‌های ورزشی منظم و مصرف یک رژیم غذایی متنوع و سالم می‌تواند به شدت کمک کننده باشد. از طرفی، باید از افزایش وزن غیرمعقول در کودکان جلوگیری کرد و از مصرف غذاهای پر قند و چربی پرهیز نمود. همچنین، تشخیص و درمان هرگونه مشکلات مرتبط با متابولیسم چون مقاومت به انسولین در مراحل اولیه می‌تواند در جلوگیری از پیشرفت دیابت مؤثر باشد. در نهایت، ایجاد فرهنگ و آگاهی در خانواده و جامعه در مورد عوامل خطر دیابت و اهمیت پیشگیری و مراقبت‌های مناسب نیز از اهداف مهم در این زمینه است.اطلاعات بیشتر

چرا کمبود وزن می تواند یک مشکل باشد

کمبود وزن برای شما خوب نیست. می تواند باعث شود:

کمبودهای تغذیه ای: اگر کمبود وزن دارید، احتمالاً رژیم غذایی سالم و متعادلی نمی خورید، که می تواند منجر به کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن برای عملکرد صحیح شود. به عنوان مثال، کلسیم برای حفظ استخوان های قوی و سالم مهم است. اگر کلسیم کافی دریافت نکنید، در خطر ابتلا به پوکی استخوان (بیماری استخوان شکننده) هستید. اگر آهن کافی دریافت نکنید، ممکن است دچار کم خونی شوید که باعث می شود احساس تخلیه و خستگی کنید.

سیستم ایمنی ضعیف: سیستم ایمنی بدن شما در صورت کمبود وزن 100 درصد نیست، بنابراین احتمال ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت‌ها بیشتر است.

مشکلات باروری: زنانی که کمبود وزن دارند می توانند متوجه شوند که دوره قاعدگی آنها متوقف می شود.

چگونه با خیال راحت وزن کم کنیم؟

اگر رژیم غذایی علت وزن کم شما است، تغییر به یک رژیم غذایی سالم و متعادل که میزان کالری مناسب برای سن، قد و میزان فعالیت شما را فراهم می کند، می تواند به شما در رسیدن به وزن سالم کمک کند.

سعی کنید به تدریج وزن خود را افزایش دهید تا به وزن سالم برسید.

سعی کنید برای افزایش وزن از مصرف غذاهای پرکالری سرشار از چربی اشباع شده و قند مانند شکلات، کیک و نوشیدنی های شیرین خودداری کنید.

این غذاها می توانند چربی بدن را به جای توده بدون چربی افزایش دهند و خطر ابتلا به سطوح بالای کلسترول در خون را افزایش دهند.

در عوض، وعده های غذایی منظم و میان وعده های گاه به گاه را هدف قرار دهید و رژیم غذایی خود را بر اساس راهنمای Eatwell قرار دهید. این یعنی:

روزانه حداقل ۵ وعده انواع میوه و سبزی بخورید.

وعده های غذایی را روی سیب زمینی، نان، برنج، ماکارونی یا سایر کربوهیدرات های نشاسته ای قرار دهید. در صورت امکان غلات سبوس دار را انتخاب کنید.

داشتن برخی جایگزین های لبنی یا لبنی (مانند نوشابه های سویا و ماست). تا زمانی که وزن خود را بالا نبرید از شیر کامل (فول – چربی)استفاده کنید.

خوردن مقداری لوبیا، حبوبات، ماهی، تخم مرغ، گوشت و سایر پروتئین ها. هر هفته 2 وعده ماهی را هدف قرار دهید – یکی از آنها باید روغنی باشد، مانند سالمون یا ماهی خال مخالی.

انتخاب روغن ها و اسپری های غیر اشباع مانند آفتابگردان یا کلزا و خوردن آنها به مقدار کم.

نوشیدن مایعات زیاد. دولت مصرف 6 تا 8 لیوان در روز را توصیه می کند. اما سعی کنید قبل از غذا نوشیدنی نخورید تا از احساس سیری بیش از حد برای خوردن جلوگیری کنید.

اگر غذاها و نوشیدنی هایی دارید که چربی، نمک و قند بالایی دارند، این نوشیدنی ها را کم تر و به مقدار کم مصرف کنید.

سعی کنید انواع غذاهای مختلف را از ۵ گروه اصلی غذایی انتخاب کنید. در مورد این گروه های غذایی و چگونگی تشکیل بخشی از یک رژیم غذایی سالم بیشتر بدانید.

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که راهنمای اتول جمعیت عمومی را هدف قرار داده است. برای کسانی که به توصیه های تغذیه ای تخصصی تر نیاز دارند، با یک پزشک عمومی یا یک متخصص تغذیه ثبت شده مشورت کنید.

اگر گوشت نمی خورید، دریابید که چگونه یک رژیم گیاهخواری سالم داشته باشید.

اما اگر شما فردی چاق هستید پیشنهاد می کنیم از کمربند های لاغری استفاده کنید.

توصیه هایی برای افزایش کالری دریافتی

اگر می خواهید وزن خود را افزایش دهید، غذاهایی بخورید که نه تنها سالم هستند بلکه انرژی بالایی نیز دارند. موارد زیر را امتحان کنید:

برای صبحانه، حلیم تهیه شده با شیر کامل (فولات)با میوه خرد شده یا کشمش پاشیده شده روی آن؛ یا تخم مرغ روی نان تست.

میلک شیک یک میان وعده عالی است (آن ها را در خانه میل کنید و به محل کار یا دانشگاه ببرید). برای پروتئین و کالری بیشتر آن ها را با پودر شیر تقویت کنید.

برای یک ناهار سالم تر، سیب زمینی ژاکتی را با لوبیا پخته شده یا ماهی تن در بالای آن امتحان کنید که حاوی کربوهیدرات های نشاسته ای انرژی زا و پروتئین است.

کره بادام زمینی روی نان تست یک میان وعده عالی و پر انرژی است.

ماست ها و پودینگ های شیری مانند پودینگ برنج دارای انرژی بالایی هستند.

آجیل بدون نمک.

اگرچه آب میوه‌ها و سبزیجات و اسموتی‌ها جزو 5 عدد در روز شما محسوب می‌شوند، به یاد داشته باشید که این مقدار را به بیش از 150 میلی‌لیتر در روز محدود نکنید.

افراد مسن کم وزن

کمبود وزن و یا کاهش وزن به صورت عمدی می تواند سلامتی افراد مسن را تحت تاثیر قرار دهد. ولی بزرگ تر شدن به این معنا نخواهد بود که کاهش وزن اجتناب ناپذیر است. اگر شما بالا 60 سال سن دارید و از اضافه وزن رنج می برید باید بررسی کنید که چه کاری باید انجام دهید.

دلایل مهم لاغری در بزرگسالان

  1. پرکاری تیروئید
  2. داشتن تغذیه نامناسب
  3. دیابت
  4. بیماری های انگلی
  5. مصرف برخی داروها

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا