فرهنگی و هنری

جاذبه های گردشگری ترکیه: سفر به کاپادوکیا

ترکیه کشوری است با جاذبه های زیاد و متنوع. شما می توانید از طبیعت زیبا، آثار تاریخی، فرهنگ رنگین و خوراکی های لذیذ این کشور لذت ببرید. برخی از جاذبه های گردشگری ترکیه عبارتند از:

  1. کاپادوکیه، منطقه ای با سنگ های عجیب و غریب و بادکنک های رنگین
  2. مسجد ایا صوفیه، یکی از بزرگترین و قدیمی ترین ساختمان های مذهبی جهان
  3. پل بسفر، پلی که دو قاره آسیا و اروپا را به هم متصل می کند
  4. پاموک کاله، چشمه های آب گرم با رسوبات سفید و کلسیم
  5. شهر تاریخی افسس، یک شهر باستانی با معابد، تئاترها و خانه های رومی

کاپادوکیا یک منطقه تاریخی در آسیای کوچک (ترکیه کنونی) است که دارای چشم‌اندازهای طبیعی خیره‌کننده، معماری سنگی منحصربه‌فرد و میراث فرهنگی ارزشمند است. این منطقه بیشتر در استان‌های نوشهر، قیصریه، آکسرای، کرشهیر، سیواس و نیغده قرار دارد. نام کاپادوکیا از زبان فارسی باستان گرفته شده و به معنای «جای اسب‌های زیبا» است.

کاپادوکیا منطقه‌ای تاریخی و شگفت‌انگیز در ترکیه است که در سال ۱۹۸۵ به فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو اضافه شد. این منطقه به خاطر داشتن زمین‌های رنگارنگ و دودکش‌های پری معروف است که نتیجه فوران‌های آتشفشانی در گذشته بوده‌اند. این منطقه تاریخچه ۶۰ میلیون ساله دارد و از قدمت بسیار طولانی برخوردار است.

کاپادوکیا دارای جاذبه‌های گردشگری زیاد و متنوعی است که هرکدام شما را به تعجب وا می‌دارند. برخی از این جاذبه‌ها عبارت‌اند از:

  1. پارک ملی گورمه که شامل مجسمه‌های سنگی عجیب و غریب، کلیساهای باستانی، موزه‌های روباز و بالن‌های هوای گرم است.
  2. خانه ‌های غار مانند در کاپادوکیا که نشان‌دهنده‌ی سبک زندگی بومیان این منطقه هستند و بعضی از آن‌ها به عنوان هتل یا رستوران استفاده می‌شوند.
  3. شهر زیرزمینی درینکویو که یکی از بزرگترین و عمق‌ترین شهرهای زیرزمینی جهان است و دارای ۱۸ طبقه و ۱۵۰۰ اتاق است.
  4. صومعه سرای سلیمه که یک صومعه صخره‌ای بسیار زیبا و بلند است و دارای ۵۵ اتاق، ۴ کلیسا، چشمه، آشپزخانه و سالن مجلس است.
  5. دره ایلهرا که یک دره باریک و سرسبز است که با صخره‌های ناهموار احاطه شده است و پر از درختان صنوبر، زمین‌های حاصلخیز و کلیساهای تاریخی است.
  6. دره سرخ و دره گل سرخ که دارای صخره های رنگارنگ و زیبا هستند که در اثر فوران های آتشفشانی شکل گرفته اند. در این دره ها نیز کلیسا های باستانی با نقاشی های دیدنی وجود دارند.
  7. تپه‌های رنگین کمان در منطقه پاموکاله که با رسوبات کلسیم کربنات از آب‌چشمه‌های گرم ساخته شده‌اند.
  8. پرواز با بالون هوای گرم بر فراز مناظر فوق‌العاده کاپادوکیا که یک تجربه بینظیر برای گردشگران است.

مجسمه‌های سنگی کاپادوکیا نتیجه‌ی فرسایش آتشفشانی هستند که در طول میلیون‌ها سال اتفاق افتاده است. این مجسمه‌ها به شکل‌های مختلفی مانند قارچ، شمع، لانه زنبور و حیوانات شبیه‌سازی شده‌اند و به نام دودکش‌های پری‌ها (Fairy Chimneys) شناخته می‌شوند. برخی از این مجسمه‌ها به عنوان سکونتگاه، کلیسا، مقبره و انبار توسط بشر استفاده شده‌اند و دارای نقاشی‌های دیرینه و تونل‌های زیرزمینی هستند.

بشر در این مجسمه‌های سنگی زندگی کرده‌اند چون این مجسمه‌ها به عنوان پناهگاه، محل عبادت، مقبره و انبار برای آنها مفید بوده‌اند. برخی از این مجسمه‌ها توسط شبکه‌ای از تونل‌ها به یکدیگر و به شهرهای زیرزمینی متصل شده‌اند که در دوران جنگ‌ها و تعقیبات دشمنان، بشر را محافظت می‌کرده‌اند. بعضی از این مجسمه‌ها هم به صورت کلیسا ساخته شده‌اند و دارای نقاشی‌های باستانی و زیبایی هستند که نشان‌دهنده‌ی اعتقادات مذهبی و فرهنگی بشر در آن دوران هستند. مطالب بیشتر

کاپادوکیا انقد معروف شده است چون دارای مناظر طبیعی زیبا و منحصربه‌فردی است که نتیجه‌ی فرسایش آتشفشانی در میلیون‌ها سال گذشته است. این منطقه همچنین دارای تاریخ و فرهنگ غنی و جذابی است که نشان‌دهنده‌ی تمدن‌های مختلفی است که در آن زندگی کرده‌اند. کاپادوکیا شامل مجسمه‌های سنگی عجیب و غریب، شهرهای زیرزمینی، کلیساهای باستانی، موزه‌های روباز و بالن‌های هوای گرم است که هرکدام جذابیت خاص خود را دارند. کاپادوکیا همچنین به علت نام ایرانی خود (Katpatuka) و رواج آیین ایرانی در آن، از لحاظ تاریخ و فرهنگ با ایران ارتباط نزدیک دارد.

به طور کلی، بهترین زمان برای بازدید از کاپادوکیا اواخر بهار و پاییز است. در این زمان دمای هوا معتدل و آسمان صاف است. در این وقت از سال، بالون های زیبا به طور منظم در هوا پرواز می‌کنند. اگر دوست دارید از مناظر برفی کاپادوکیا لذت ببرید، می‌توانید در زمستان نیز به این منطقه سفر کنید. تابستان‌ها در کاپادوکیا گرم و خشک هستند و ممکن است برای بعضی افراد نامناسب باشند.

علاوه بر تمام این ها می توانید با یادگیری زبان ترکی یک تجربه لذت بخش تر از سفر به ترکیه و کاپادوکیا داشته باشید.

یادگیری زبان ترکی می‌تواند تجربه‌ی فرهنگی و ارتباطی شما را در سفر به ترکیه بسیار بهبود بخشد. هرچند که بسیاری از مردم ترکیه زبان انگلیسی را می‌دانند، اما استفاده از زبان محلی در مکالمات روزمره و در مواقعی که شما به کمک یا راهنمایی نیاز دارید، بسیار مفید و موثر است. با یادگیری زبان ترکی، شما قادر خواهید بود بهتر با مردم محلی ارتباط برقرار کنید، فرهنگ و تاریخ کشور را بهتر درک کنید و تجربه‌ی سفر خود را به یک سطح جدید برسانید.

علاوه بر این، یادگیری زبان ترکی با استفاده از کلاس های آموزشی زبان ترکی قدرت مذاکره و تفاوت‌های فرهنگی را نیز به شما آموزش می‌دهد. با تسلط بر زبان، شما می‌توانید به راحتی در بازارها فروش و خرید کنید، منوی رستوران‌ها را متوجه شوید و از تفاوت‌ها و تاریخچه‌ی هر منطقه اطلاعات جامعی داشته باشید. در نهایت، یادگیری زبان ترکی می‌تواند تجربه‌ی سفر شما را به یک سفر واقعاً بین‌المللی و فرهنگی تبدیل کند که به شما خاطراتی بی‌فراموش و یکی از بهترین تجربیات زندگی خواهد داد.

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا