اموزشی

11 ویژگی پلتفرم های آموزش آنلاین که باید قبل از ثبت نام چک کنید

امروزه پلتفرم‌ های یادگیری آنلاین به به یکی از روش ‌های مورد علاقه افرادی که می خواهند مهارت های جدید بیاموزند، تبدیل شده است.

با افزایش محبوبیت پلتفرم های یادگیری آنلاین، ممکن است دانشجویانی که در صدد یادگیری هستند با وجود تنوع گزینه های موجود سردرگم شوند . ما در این مقاله یک سری نکات را در اختیارتان قرار می دهیم تا بتوانید با توچه به آن ها مناسب ترین بستر آموزش آنلاین را برای خودتان انتخاب کنید.

آموزش آنلاین چیست؟

یادگیری آنلاین یک فرایند است که از فضای مجازی برای ارائه مباحث مختلف چه به صورت همزمان و چه به صورت غیرِ همزمان استفاده می کند.

برخی از افراد ممکن است فکر کنند که آموزش آنلاین و آموزش از راه دور یکی هستند. در واقع، آموزش آنلاین تنها یکی از اشکال آموزش از راه دور است. آموزش از راه دور یک مقوله وسیع با سابقه ای طولانی است.

اشکال یادگیری از راه دوری که امروزه در دسترس است، شامل دوره های مکاتبه ای که از طریق ایمیل انجام می شوند که تعامل کمی بین استاد و دانشجو وجود دارد، آموزش های از راه دوری که از طریق رادیو یا تلویزیون پخش می شوند و آموزش با گوشی و دوره های یادگیری آنلاین مبتنی بر اینترنت است .

کیفیت لازم برای پلتفرم های آموزشی آنلاین

اگر می ‌خواهید برای یادگیری آنلاین به پلتفرم ‌های باکیفیتی دسترسی پیدا کنید، باید هنگام انتخاب یک سری معیار ها را هم در نظر بگیرید:

1-امکان برقراری ارتباط به چند طریق

در دسترس بودن روش های تعامل برای دانشجویان یکی از مهم ترین شاخص ها برای خوب به حساب آمدن یک پلتفرم یادگیری آنلاین است . ابزار های تعامل شامل صفحات گفتگو است که دانشجویان را قادر می ‌سازد تا در مورد موضوع ارائه شده توسط مربی در کلاس با هم بحث کنند، سؤال بپرسند و اطلاعات شان را با هم رد و بدل کنند.

به همین ترتیب، اتاق‌ های گفتگو به دانشجویان اجازه می ‌دهد تا پیِ موضوع خاصی که می ‌خواهند روی آن تمرکز کنند را بگیرند. علاوه بر این بهتر است امکان برقراری ارتباط راحت تر با مدرس و گرفتن پاسخ سریع سوالات در زمان های غیر کلاسی هم فراهم باشد.

2- آزمون ها و تکالیف

محتوای موجود در هر پلتفرمی هر چه قدر هم خوب باشد، بدون وجود سیستم آزمایش مداوم، بازدهی تان از آن دوره آن طور که باید؛ نخواهد بود.

ارائه تکلیف یکی دیگر از راه های دیگر درگیر شدن دانشجو با برنامه آموزشی است. این کار به دانشجویان کمک می کند تا مهارت تحقیق و کار گروهی شان را از طریق بحث و گفتگو با دانش آموزان در مورد بهترین راه انجام تکالیف تقویت کنند.

3- مدیریت راحت پلتفرم

مدیریت آسان پلتفرم برای مدرسانی که دوره ‌ها را طراحی می ‌کنند؛ مهم است و عاملی تأثیر گذار در تکمیل یک دوره آموزشی توسط دانش‌جویان به حساب می آید. پلتفرم هایی که کار با آن ها آسان است، وقت دانشجو را تلف نمی کنند و به او امکان می دهند تا از تمام امکانات استفاده کند.

پلتفرمی از نظر طراحی خوب است که ابزار های یادگیری و صفحات را در جایی مشخص قرار داده و رابط کاربری خوبی در گوشی و کامپیوتر داشته باشد .

https://sariasan.com/featured/laravel-free-full-lessons/

11 ویژگی پلتفرم های آموزش آنلاین

  1. طراحی ساده و کاربر پسند: یک پلتفرم آموزشی با طراحی ساده داشته باشد تا هر فردی به راحتی بتواند با آن کار کند. به آسانی وارد سیستم شود و منابع درسی و ویژگی های آن را سریع پیدا کند.
  2. طراحی آن با تمام محیط ها متناسب باشد: ممکن است افرادی از پلتفرم در محیط دکستاپ و برخی دیگر از تلفن هوشمند استفاده کنند. طراحی پلتفرم آموزشی باید با تمام این محیط ها و اندازه های اسکرین متناسب باشد و به خوبی کار کند.
  3. تنوع در منابع یادگیری: پلتفرم آموزش الکترونیکی و پلتفرم های آموزش مجازی ایرانی که شما قصد استفاده از آن را دارید، باید به شما امکان آپلود و دسترسی به اسناد word، PDF، تصاویر، فایل‌های صوتی، فایل‌های ویدئویی، دوره‌های آنلاین و دوره‌های حضوری را بدهند. افراد به روش‌های مختلفی یاد می‌گیرند، بنابراین باید روش‌های ارائه مطالب نیز در کلاس‌های آنلاین و مجازی، متنوع باشد.
  4. داشتن امکان ضبط کردن کلاس: پلتفرم آموزش مجازی لازم است امکان ضبط کلاس و حتی دانلود آن را داشته باشند. زیرا در آموزش مجازی ممکن است مشکلاتی از قبیل قطعی اینترنت و قعطی سیستم و … به وجود آید.
  5. اساتید مجرب: در دوره های آموزش آنلاین اساتید علاوه بر تسط کامل بر موضوع تدریس بر استفاده از تکنولوژی و اینترنت نیز تسلط کافی را داشته باشند تا تدریس دچار مشکل نشود.
  6. تایپ فارسی : امکان تایپ فارسی یکی امکانت مهم و الزامی برای ارتباط و یادگیری بهتر است. لازم است این ویژگی در پلتفرم های آموزش مجازی وجود داشته باشد.
  7. امکان ارتباط بین استاد و دانش آموزان: اگرچه آموزش مجازی است اما لازم است که ارتباط بین شاگرد و استاد حفظ شود زیرا این ارتباط است که موجب یادگیری می شود. بنابراین امکان صحبت صوتی یا چت در این پلتفرم ها باید وجود داشته باشد.
  8. امکان بالا بردن دست: این امکان مانند کلاس حضوری نظم به کلاس می دهد و دانش آموزان برای صحبت کردن می توانند دست خود را بلند کنند.
  9. وجود وایت برد آنلاین: هنگام تدریس ممکن است به توضیح اضافی برای مطالب نیاز باشد وجود وایت برد آنلاین به این موضوع به استاد کمک می کند.
  10. وجود سیستم حضور غیاب: اگر امکان حضور غیاب آنلاین در این پلتفرم ها وجود داشته باشد موجب راحتی کار اساتید و نظم حضور دانش آموزان در کلاس می شود.
  11. مقیاس پذیری: نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود که این پلتفرم ها از نظر کاربر پذیری و عملکرد بزرگ باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا