متفرقه

رژیم اتکینز: مزایا و معایب رویکرد کاهش وزن و کارکرد گلوکز

مزایا

  • یک برنامه به وضوح تعریف شده با دستور العمل ها.
  • راحت – گزینه های برداشتن و رفتن.

معایب

  • بالقوه برای یکنواختی مگر اینکه سفارشی کنید.
  • غذا خوردن در خارج از منزل محدود است.
  • برای برخی افراد ناامن است.
  • قوانین زیادی برای به خاطر سپردن
  • تحقیقات اندکی برای تایید آن
  • ممکن است از نظر تغذیه کوتاه بیاید.

آیا می توانم با رژیم اتکینز وزن کم کنم؟

شما میتوانید با پیروی درست و اصولی از این رژیم به وزن دلخواه خود برسید.یک سوال مهم دیگر در این رژیم این است که آیا شما قادر هستید آن را متوقف کنید یا خیر؟

کاهش وزن کوتاه مدت

در تحقیقات کوتاه مدتی که صورت گرفت مشخص شد کاهش وزن و چربی بدن در رژیم کتوژنیک تقریبا مشابه رژیم اتکینز است که کاهش قابل توجه چربی نواحی شکم و حفظ توده بدون چربی بدن به همراه دارد.

غیرمعمول نیست که فالوورها در دو هفته اول اتکینز کاهش وزنی بین 6 تا 15 پوندی را گزارش کنند. با این حال، این کاهش چربی را نشان نمی دهد. به ازای هر گرم کربوهیدراتی که مصرف می کنید، بدن شما سه تا چهار گرم آب لازم برای ذخیره گلوکز را ذخیره می کند – تا بعداً بتوان از آن برای انرژی استفاده کرد. بنابراین، وقتی مصرف کربوهیدرات خود را به طور چشمگیری کاهش دهید، بدن شما تمام آن آب را دفع می کند زیرا گلوکز ذخیره شده در طول زمان را مصرف می کند.

در بسیاری از مطالعات، این کاهش وزن بیشتر از رژیم کم کالری استاندارد در شش ماه اول مداخله است.

در یک مطالعه، 90٪ از شرکت کنندگان در رژیم کتوژنیک 5٪ از وزن بدن خود را از دست دادند، در حالی که تنها 29٪ در گروه کنترل به همین نتیجه رسیدند.

شواهد نشان می دهد که رژیم های کتوژنیک و کم کربوهیدرات ممکن است اشتها را سرکوب کنند. به عنوان مثال، در یک مطالعه شامل 50 شرکت کننده دارای اضافه وزن یا چاق غیر دیابتی – که 39 نفر از آنها مطالعه را کامل کردند – هشت هفته رژیم غذایی بسیار کم کالری که باعث ایجاد کتوز و سپس دو هفته مصرف مجدد غذا شد، منجر به کاهش متوسط ​​13٪ شد. وزن اولیه سطوح هورمونی شرکت کنندگان برای کاهش رتبه بندی ذهنی اشتها در حین کتوز تغییر کرد.

یک مرور سیستماتیک که در آوریل 2020 در BMJ منتشر شد، شامل بیش از 120 مطالعه و 21942 بیمار مبتلا به اضافه وزن یا چاقی، 14 رژیم نامگذاری شده و سه رژیم غذایی کنترل شده را مقایسه کرد. پس از شش ماه، رژیم های کم کربوهیدرات منجر به کاهش وزن 10.19 پوندی شد. برای مقایسه، رژیم‌های غذایی کم‌چرب به طور متوسط ​​9.61 پوند از دست دادند. پس از شش ماه، محققان به این نتیجه رسیدند: «در بین رژیم‌های غذایی معروف، رژیم‌هایی که بیشترین تأثیر را در کاهش وزن و فشار خون در مقایسه با رژیم‌های معمول داشتند، اتکینز، زون و DASH بودند.» بالاترین میانگین کاهش وزن به رژیم اتکینز نسبت داده شد – حدود 12 پوند. با این حال، در یک سال، کاهش وزن کلی برای همه رژیم‌ها کاهش یافت.

تحقیقات خوبی برای حمایت از این ایده وجود دارد که پروتئین (بیشتر از چربی) باعث افزایش سیری می شود، یا اینکه چقدر می توانید بعد از غذا خوردن بمانید تا دوباره گرسنه شوید. و این ممکن است بخشی از تصویر اینجا باشد. اما، جدا از آن، حالت کتوز منجر به تغییراتی در سطح هورمون‌ها و سایر مواد شیمیایی کنترل‌کننده اشتها می‌شود. بنابراین، رژیمی که به اندازه کافی کربوهیدرات کم باشد تا شما را دچار کتوزیس کند، در واقع ممکن است اشتهای شما را سرکوب کند، حتی اگر در حال کاهش کالری دریافتی خود باشید. با این حال، او اضافه می کند که «متاسفانه، به محض خروج از کتوز، اثر معکوس می شود. و شاید به همین دلیل است که این رژیم‌ها در کاهش سریع وزن بسیار مؤثر هستند – اما در کاهش وزن پایدار به خوبی نیستند.

کاهش وزن طولانی مدت

یک مطالعه کوچک (24 شرکت کننده) منتشر شده در دیابت، سندرم متابولیک و چاقی: اهداف و درمان در سال 2019 کاهش وزن 35 پوندی را پس از 15 ماه رژیم کتوژنیک نشان داد. شرکت کنندگان روزانه بین 20 تا 115 گرم کربوهیدرات مصرف کردند. به گفته نویسندگان، غذاهایی که مکرراً مصرف می‌شدند شامل «لبنیات پرچرب، سبزیجات بدون نشاسته، روغن نارگیل، تخم‌مرغ، آجیل، زیتون و آووکادو، روغن زیتون و گوشت قرمز و مرغ با چربی» بودند. پس از 35 ماه، اکثر شرکت کنندگان در حال بهبودی از دیابت نوع 2 بودند.

مزایای استفاده از رژیم کتوژنیک:

1-احساس سیری بیشتر

2-کاهش وزن و لاغری مطلوب

3-تامین مواد مغذی

4-کنترل قند خون

5-کاهش کلسترول های بد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا