متفرقه

چگونه حافظه را تقویت کنیم؟ (2 تغییر سبک زندگی)

در این مقاله میوانیم :حافظه چگونه کار می کند؟علل از دست دادن حافظه و…

آیا در به خاطر سپردن کلیدهای ماشین خود مشکل دارید؟ آیا فراموش کرده اید که داروی خود را سفارش دهید؟ آیا برداشتن یک کالا از فروشگاه اطراف از حافظه شما خارج شده است؟ آیا قرار ملاقاتی که هفته گذشته با پزشکتان در نظر گرفته بودید، کاملاً ذهن شما را از دست داده است؟

درمان های خانگی برای تقویت حافظه

مبارزه زندگی با حافظه ضعیف بسیار واقعی است و شما تنها کسی نیستید که با آن روبرو هستید. برخلاف آنچه اکثر مردم معتقدند، لغزش های حافظه به تنهایی نشان دهنده یا منحصر به فرد سالمندی نیست. ما روزانه با سیل اطلاعاتی مواجه هستیم که پردازش، حفظ و به خاطر سپردن آن اغلب بسیار طاقت فرسا است.

حافظه چیزی است که به شخص هویت و فردیت می دهد، زیرا بدون آن نمی توانید اطلاعات جدیدی را یاد بگیرید، روابط پایداری ایجاد کنید یا به کارکردهای زندگی روزمره خود ادامه دهید. ذخیره حافظه شما موجودی انعطاف پذیر است که با هر تجربه و یادگیری جدید می توان آن را ساخت.

حافظه چگونه کار می کند؟

هر زمان که با یک رویداد، اطلاعات یا شخص جدید روبرو می شوید، مغز شما تعیین می کند که آیا آن اطلاعات ارزش حفظ کردن دارند یا خیر. عمل به خاطر سپردن اطلاعات از یک فرآیند 3 قسمتی پیروی می کند.

مرحله اول شامل رمزگذاری یا پردازش اطلاعات به صورت بصری، صوتی یا معنایی است. به دنبال آن اطلاعات به عنوان حافظه حسی، کوتاه مدت یا بلند مدت ذخیره می شود. برای تجمیع اطلاعات در حافظه بلند مدت، باید به طور مکرر از آن استفاده کنید. مرحله نهایی فرآیند حافظه شامل بازیابی اطلاعات ذخیره شده در فایل های مغز شما است.

علل از دست دادن حافظه

برخی از عوامل رایجی که می توانند باعث از دست دادن حافظه و عملکرد کلی شناختی شما شوند عبارتند از:

  • عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد اضطراب، قرص های خواب آور و داروهای مسکن
  • مصرف الکل، تنباکو یا مواد مخدر
  • کم خوابی
  • افسردگی
  • اختلال دو قطبی
  • استرس و اضطراب بیش از حد
  • کمبود مواد مغذی به ویژه ویتامین B1، B12 و D
  • آسیب سر
  • غده تیروئید کم کار یا بیش فعال
  • عفونت هایی مانند اچ آی وی، سل و سیفلیس
  • زوال عقل، بیماری آلزایمر، و سایر شرایط نیز می توانند همراه با علائم دیگر باعث مشکلات حافظه شوند.

نکات و راهکارهایی برای تقویت حافظه

شما می توانید برخی از درمان های خانگی طبیعی را امتحان کنید و تغییرات سبک زندگی سالم را برای تقویت حافظه خود یا غلبه بر فراموشی عمومی اعمال کنید، اما اگر به یک مصیبت شدید یا مداوم تبدیل شود، به ارزیابی و درمان پزشکی مناسب نیاز خواهید داشت.

در اینجا چند نکته برای تقویت حافظه وجود دارد.

تغییر سبک زندگی

گنجاندن تغییرات سبک زندگی زیر در روال خود می تواند در بهبود حافظه و سلامت روان کلی شما معجزه کند:

1. روزانه ورزش کنید

ورزش روزانه می تواند به بهبود حافظه شما کمک کند

ورزش منظم برای سلامت جسمی و روانی شما مفید است. ورزش کمک می کند تا اکسیژن و خون حامل مواد مغذی بیشتری به مغز برسد. همچنین، فعالیت بدنی به طور قابل توجهی خطر ابتلا به چندین بیماری را کاهش می دهد که می تواند منجر به از دست دادن حافظه شود.

طبق دستورالعمل اخیر منتشر شده توسط آکادمی نورولوژی آمریکا، ورزش دو بار در هفته می تواند به بهبود توانایی تفکر و حافظه در افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) کمک کند.

مطالعه ای که در سال 2013 در Comprehensive Physiology منتشر شد گزارش می دهد که ورزش منظم و مدیریت رژیم غذایی به نظر می رسد یک استراتژی غیرتهاجمی و موثر برای مقابله با اختلالات عصبی و شناختی باشد.

یک مطالعه در سال 2018 منتشر شده در Neurology گزارش می دهد که ورزش با بهبود عملکرد شناختی در افراد مسن با و بدون اختلال شناختی ارتباط مثبت دارد.

سعی کنید حداقل 5 روز در هفته ورزش کنید. می توانید انواع مختلفی از ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید، مانند تمرینات هوازی، تمرینات تناوبی با شدت بالا، حرکات کششی، یوگا و تمرینات قدرتی.

2. سطح استرس را کاهش دهید

زندگی تحت استرس زیاد برای سلامت شناختی شما اصلا خوب نیست. تحت استرس بودن می تواند به خاطر سپردن یا به خاطر آوردن چیزها را دشوار کند.در هنگام استرس، هورمون کورتیزول ترشح می شود. این هورمون خاص فرآیند حافظه مغز را مختل می کند. همچنین استرس زیاد در دراز مدت می تواند سلول های مغز را از بین ببرد و به هیپوکامپ، بخشی از مغز که خاطرات جدید را تشکیل می دهد و خاطرات قدیمی را ذخیره می کند، آسیب برساند.

برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد در درس خواندن، می‌توان از چند روش موثر استفاده کرد. اولین روش، تمرکز و توجه به مطالب است. با تمرکز بر روی متن، اطلاعات بهتری به خاطر می‌ماند. دومین روش، استفاده از روش درس خواندن فعال مانند تدوین خلاصه، توضیح مطالب به دیگران یا تدریس به دیگران است. این روش‌ها باعث تثبیت اطلاعات در حافظه می‌شوند. همچنین، تکرار مطالب یکی از راه‌های موثر برای تقویت حافظه است. با تکرار مطالب، اطلاعات به یادگیرنده فراگیرتر می‌شوند و برای مدت طولانی‌تری در حافظه باقی می‌مانند. همچنین، استفاده از روش‌های مرتبط سازی مانند ساختن نمودارها، نقشه‌های ذهنی و استفاده از واژگان کلیدی نیز می‌تواند در تقویت حافظه مفید باشد. به کارگیری این روش‌ها به صورت همزمان و منظم می‌تواند به بهبود حافظه و عملکرد در درس خواندن کمک کند.

3. تخم مرغ بخورید

تخم مرغ یکی از منابع غنی پروتئین است که به عنوان یک بخش مهم از رژیم غذایی افراد در سراسر جهان شناخته شده است. علاوه بر پروتئین، تخم مرغ شامل ویتامین‌ها و مواد مغذی اساسی دیگری مانند ویتامین D، ویتامین B12، فسفر و سلنیوم است. این مواد مغذی از جمله عواملی هستند که می‌توانند حافظه و عملکرد مغزی را تقویت کنند. به عنوان مثال، ویتامین B12 که در تخم مرغ یافت می‌شود، اهمیت زیادی در حفظ سلامتی سلول‌های عصبی دارد و می‌تواند به بهبود عملکرد حافظه و تمرکز کمک کند. به همین دلیل، اضافه کردن تخم مرغ به رژیم غذایی می‌تواند به تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغزی کمک کند، اما توجه به میزان مصرف و ترکیب آن با سایر مواد مغذی نیز حیاتی است. اگر تخم مرغ دوست ندارید می توانید با تزیین تخم مرغ آن را میل کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا